Cholesterol – z czym to się je?

Cholesterol – z czym to się je?

Każdy w swoim życiu słyszał budzące postrach słowo jakim jest cholesterol. Czym rzeczywiście jest cholesterol i co należy jeść aby się nim nie martwić? Odpowiedzi na te pytania znajdą się w poniższym artykule.
Z chemicznego punktu widzenia cholesterol jest to substancja organiczna, którą można zaklasyfikować jako lipid z grupy steroli. Jest on bardzo ważnym składnikiem naszego organizmu i odgrywa w nim znaczną rolę. Jest odpowiedzialny m. in. za budowę błon komórkowych, jej płynność, transport wewnątrzkomórkowy, sygnalizację komórkową i przewodnictwo nerwowe. Dodatkowo jest prekursorem w kilku szlakach biochemicznych, z których najważniejsze to wytwarzanie witaminy D i hormonów steroidowych (kortyzolu, aldosteronu, testosteronu, progesteronu i estrogenów).

Cholesterol pochodzi z dwóch źródeł: ciała (około 75%, wytwarzanie głównie w wątrobie) oraz pożywienia (pozostałe 25%, produkty zwierzęce). Istnieje kilka różnych typów cholesterolu, podzielonych w zależności od gęstości lipoprotein. Najważniejsze z nich to lipoproteiny o niskiej gęstości: LDL (z angielskiego low-density lipoprotein) i ten o wysokiej gęstości: HDL (high-density lipoprotein). Różnice między tymi dwoma typami są bardzo znaczące, gdyż LDL nazywamy „złym” cholesterolem, a HDL „dobrym”. Im więcej mamy w organiźmie HDL-u tym lepiej; odwrotnie jest w przypadku cholesterolu o niskiej gęstości. To właśnie zbyt wysoki poziom LDL-u jest przyczyną wielu chorób, takich jak zawały, choroby sercowo-naczyniowe czy miażdżyca.

Do utrzymania prawidłowego poziomu cholesterolu w organizmie potrzebna jest odpowiednia dieta. Poniżej przedstawiam listę produktów, które w takiej diecie powinny się znaleźć:

  • Kwasy tłuszczowe nienasycone, obecne np. w margarynie (osobom z wysokim stężeniem złego cholesterolu odradza się spożywanie masła);
  • Warzywa i owoce;
  • Jogurty i inne beztłuszczowe produkty mleczne;
  • Czosnek i inne produkty z jego rodziny
  • Ryby;
  • Chude mięso i wędliny;
  • Orzechy;
  • Zielona herbata matcha;

Natomiast produkty, które należy ograniczyć to przede wszystkim:

  • Masło;
  • Tłuste mięso i wędliny, tłuste sery żółte;
  • Produkty mleczne wysokotłuszczowe;
  • Słodycze, czekolady, ciastka;
  • Alkohol.

 

UDOSTĘPNIJ TO